23. dana mjeseca rujna učenici trećeg i četvrtog razreda sudjelovali su u međunarodnom projektu Inspiring Science Education (ISE). Učenici sa svih kontinenata napravili su jedan od 10 najljepših eksperimenata svih vremena: Eratostenovom metodom izračunali su opseg Zemlje.
Uključivanjem u ovaj projekt uključili su se i u projekt eTwinning-a pod nazivom Eratosthenes 2015. Tako su jednim mjerenjem sudjelovali u dva međunarodna projekta.
Projekte je vodila profesorica fizike Draga Tomašek.
Eratosten je bio grčki matematičar, geograf i astronom (3. st. pr. Kr.) i prvi je izveo ovaj eksperiment. Izmjerio je Zemljin opseg zapanjujuće točno – 39 600 km. Neko je vrijeme bio upravitelj glasovite knjižnice u Aleksandriji, pa su mu bile dostupne knjige u kojima je bilo pohranjeno sve znanje onog doba. Kako se već tada pretpostavljalo da je Zemlja okrugla, Eratosten je uočio da Sunčeva sjena ne pada pod istim kutom u podne 21. lipnja (prvog dana ljeta) u Aleksandriji i Sijeni (današnji Asuan). Kut Sunčevih zraka u Sijeni je iznosio 0°, a u Aleksandriji 7,5°. Izračunao je da je to pedeseti dio kružnice, pa je udaljenost između dvaju mjesta pomnožio s 50. Danas je poznato da prema satelitskim premjerima opseg Zemlje duž meridijana iznosi 40 008 km.
Projektom je predviđeno da se mjeri kut upada sunčevih zraka na zadani dan točno u podne (lokalno podne) na bilo kojoj lokaciji u svijetu te pomoću toga odredi opseg Zemlje. Upotrebom Solarnog kalkulatora učenici su odredili lokalno podne i u to vrijeme izmjerili duljinu sjene štapa dugog 100 cm. Duljinu sjene izmjerili su mjernom vrpcom (metrom).
Kako bi izračunali traženi kut, dobivene podatke su uvrstili u formulu
tgθ= S/H gdje je S duljina sjene, a H duljina korištenog štapa.
Pošto je mjerenje radilo pet ekipa, pronašli su aritmetiču sredinu i dobili kut od 46,6°. No, kako bi izračunali sam opseg Zemlje morali su podatak o kutu razmijeniti s još nekoliko škola iz Hrvatske, ali i svijeta. Podatke smo izmijenili s OŠ Antuna i Stjepana Radića iz Gunje i Kolcsey Ferenc Gimnázium iz Budimpešte. Mjerenje smo još izveli i pomoću virtualne škole na ekvatoru.
Virtualnu školu smo postavili pomoću programa Google Eartha i pomoću njega izmjerili udaljenost. Za virtualnu školu na ekvatoru, odlučili smo se zbog toga što na ekvator sunčeve zrake padaju okomito, te nam je onda kut upada 0°.
Pomoću veličina kutova i udaljenosti između škola došli smo do sjajnih rezultata.
1. Budimpešta (Mađarska)– opseg 40 320 km,
2. Gunja (Hrvatska) – opseg 39 600 km,
3. Equator - opseg 39 515 km
Cilj projekta, između ostaloga je i poticanje istraživačkog učenja. Glavni pokretači eksperimenta su iz Grčke i cijeli projekt ima potporu Europske Unije.
Na kraju projekta, gimnazijalci su napravili nekoliko fotografija, zabavili su se i nadaju se što boljem plasmanu jer je projekt natjecateljskog karaktera.
Naše mjerenje i fotografije možete pogledati na stranici
https://twinspace.etwinning.net/5691/pages/page/54176
https://twinspace.etwinning.net/5691/pages/page/53474
U galeriji možete vidjeti slike
Ivana Kolarić 3.b